REGULAMIN ORGANIZACYJNY
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Zakład Gospodarki Mieszkaniowej został utworzony na podstawie uchwały nr XI/58/90 Rady Miejskiej w Gorzowie Wlkp. z dnia 19 grudnia 1990r. w sprawie utworzenia zakładu budżetowego pod nazwą „Zakład Gospodarki Mieszkaniowej” w Gorzowie Wielkopolskim.
- Zakład Gospodarki Mieszkaniowej powołany został do administrowania i eksploatacji budynków komunalnych, zarządzania zasobami lokalowymi i innymi nieruchomościami będącymi w dyspozycji gminy.
- Działalność Zakładu finansowana jest z przychodów własnych oraz dotacji budżetowej, której wysokość ustalana jest
w rocznym budżecie Miasta Gorzowa Wielkopolskiego. Plan finansowy Zakładu zatwierdza Dyrektor ZGM. - Czynności z zakresu prawa pracy wobec Dyrektora wykonuje Prezydent Miasta Gorzowa Wielkopolskiego.
- Zakładem Gospodarki Mieszkaniowej kieruje dyrektor na zasadzie jednoosobowego kierownictwa, reprezentując go na zewnątrz i ponosząc odpowiedzialność za jego prawidłowe funkcjonowanie.
- Dyrektor kieruje zakładem przy udziale bezpośrednio podległych mu stanowisk:
– zastępcy dyrektora ds techniczno-eksploatacyjnych,
– głównego księgowego. - Hierarchia stanowisk decyduje o pełnieniu zastępstw w czasie nieobecności dyrektora. W przypadkach skrajnych dyrektor może wyznaczyć inne osoby pełniące funkcje kierownicze w zakładzie do pełnienia zastępstw.
- Regulamin Organizacyjny określa organizację i zasady funkcjonowania Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej a w szczególności:
– strukturę organizacyjną Zakładu łącznie z nazwą komórek organizacyjnych, stanowisk samodzielnych (załącznik nr 1 i nr 2),
– zakres zadań poszczególnych komórek, stanowisk samodzielnych,
– wzajemne powiązania funkcjonalne oddziałów i komórek zakładu,
– wykaz adresowy siedzib ZGM (załącznik nr 3). - W Zakładzie Gospodarki Mieszkaniowej przyjmuje się możliwość funkcjonowania wieloosobowych samodzielnych stanowisk pracy tj. w ramach wyodrębnionego w strukturze organizacyjnej samodzielnego stanowiska pracy może być zatrudniona więcej niż jedna osoba.
- Strukturę organizacyjną ZGM tworzą następujące komórki organizacyjne:
- Administracja Domów Mieszkalnych nr 1 Oddział (ADM nr 1)
- Administracja Domów Mieszkalnych nr 2 Oddział (ADM nr 2)
- Administracja Domów Mieszkalnych nr 3 Oddział (ADM nr 3)
- Administracja Domów Mieszkalnych nr 4 Oddział (ADM nr 4)
- Administracja Domów Mieszkalnych nr 5 Oddział (ADM nr 5)
- Biuro Obsługi Prawnej (NRP)
- Biuro Lokalowe i Zamiany Mieszkań (NBLiZM)
- Dział Spraw Pracowniczych (NSP)
- Dział Administracyjno-Gospodarczy (NAG)
- Sekcja Informatyki (NIT)
- Stanowisko ds BHP i p.poż. (NBH)
- Dział Techniczno-Eksploatacyjny (TTE)
- Sekcja Zamówień Publicznych (TZP)
- Dział Finansowo-Księgowy (GFK)
II. ZAKRES DZIAŁANIA KIEROWNICTWA ZAKŁADU
§ 2
DYREKTOR
- Dyrektor jest przełożonym wszystkich pracowników i sprawuje kierownictwo oraz nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem wszystkich komórek organizacyjnych zgodnie z przepisami prawa i interesem ogólnospołecznym.
- Do zakresu działania Dyrektora należy:
- nadawanie ogólnych kierunków organizacyjnych i działalności w ramach obowiązujących przepisów oraz zapewnienie prawidłowego funkcjonowania zakładu,
- ustalanie wewnętrznej struktury organizacyjnej oraz wydawanie zarządzeń, regulaminów, instrukcji, itp.,
- określenie zakresu działania i kompetencji swoich zastępców,
- określenie zakresów czynności, obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień kierowników komórek organizacyjnych
i pracowników na stanowiskach samodzielnych podległych bezpośrednio Dyrektorowi, - czuwanie nad prawidłowym planowaniem oraz terminowym wykonaniem sporządzonych planów z uwzględnieniem zasad oszczędnej i celowej gospodarki, przepisów prawa,
- decydowanie w sprawach osobowych i finansowo-płacowych pracowników,
- podejmowanie czynności przewidzianych przepisami kodeksu pracy i innymi aktami prawnymi z tego zakresu w odniesieniu do pracowników Zakładu,
- zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, zabezpieczenia przeciwpożarowego,
- nadzór nad prawidłowym zabezpieczeniem mienia przekazanego przez Miasto Gorzów Wielkopolski,
- zapewnienie prawidłowej organizacji i prowadzenia inwentaryzacji składników majątkowych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi,
- zapewnienie prawidłowego funkcjonowania kontroli wewnętrznej oraz sprawowanie osobistego nadzoru nad skutecznością tego systemu jak również prawidłowości wykorzystania sygnałów kontroli wewnętrznej, zewnętrznej oraz sądów i organów ścigania,
- sprawowanie nadzoru nad prowadzeniem systemu obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego w zakresie dotyczącym ZGM,
- organizowanie prawidłowej współpracy z organami samorządowymi i innymi,
- reprezentowanie Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej na zewnątrz oraz składanie w jego imieniu oświadczeń zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i posiadanymi pełnomocnictwami.
§ 3
ZASTĘPCA DYREKTORA D/S TECHNICZNO-EKSPLOATACYJNYCH
- Zastępca Dyrektora d/s techniczno-eksploatacyjnych pełni funkcję pierwszego zastępcy Dyrektora.
- Zastępca Dyrektora d/s techniczno-eksploatacyjnych kieruje całością spraw związanych z techniczną ochroną substancji mieszkaniowej, prowadzeniem prawidłowej i efektywnej polityki remontowej, prowadzeniem prawidłowej ewidencji i eksploatacji zasobów.
- Do zakresu obowiązków Zastępcy Dyrektora należy:
- ustalanie ogólnych kierunków organizacyjnych oraz działalności w ramach obowiązujących przepisów prawa w zakresie remontów, prawidłowej eksploatacji zasobów itp.,
- zapewnienie prawidłowego funkcjonowania podległych komórek organizacyjnych poprzez należyte zorganizowanie pracy, doskonalenie znajomości prawa i wiedzy fachowej,
- określenie zakresów czynności, obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień kierownikom komórek organizacyjnych bezpośrednio podległych,
- czuwanie nad prawidłową polityką personalną w podległych komórkach, opiniowanie i składanie wniosków do Dyrektora,
- opracowywanie wewnętrznych zarządzeń, instrukcji i wytycznych dla nadzorowanych komórek organizacyjnych,
- czuwanie nad prawidłowym funkcjonowaniem systemu kontroli wewnętrznej w podległych komórkach,
- czuwanie nad prawidłowym opracowaniem planu rzeczowo-finansowego, terminowym i jakościowym wykonaniem planu z uwzględnieniem zasad oszczędnej i celowej gospodarki środkami pieniężnymi i materiałowymi,
- czuwanie nad prawidłowym zarządzaniem zasobami lokalowymi oraz zapewnieniem użytkownikom lokali optymalnych warunków mieszkaniowych,
- informowanie Dyrektora o ważniejszych przedsięwzięciach oraz uzgadnianie bardziej istotnych zamierzeń przed wprowadzeniem ich do realizacji,
- reprezentowanie gminy we wspólnotach mieszkaniowych zgodnie z posiadanym pełnomocnictwem,
- podejmowanie decyzji w sprawach należących do zakresu działania,
- współpraca z organami administracji państwowej i samorządowej w zakresie powierzonego odcinka pracy,
- ponoszenie odpowiedzialności dyscyplinarnej, karnej i cywilnej za zaniedbania w pracy.
§ 4
GŁÓWNY KSIĘGOWY
- Do zakresu działania Głównego Księgowego należy prowadzenie gospodarki finansowej Zakładu zgodnie z obowiązującymi przepisami rachunkowości, ordynacji podatkowej i finansów publicznych a w szczególności:
- sprawowanie nadzoru nad całokształtem spraw z zakresu księgowości,
- sprawowanie nadzoru nad wypełnianiem obowiązków kontrolnych przez kierowników komórek organizacyjnych
i pracowników pionu księgowego w ramach ustalonych dla nich czynności kontrolnych, - prowadzenie rachunkowości zakładu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- doskonalenie sporządzania, przyjmowania, obiegu i kontroli dokumentów w sposób zapewniający właściwy przebieg operacji, prowadzenia księgowości i sprawozdawczości finansowej, ochrony mienia zakładu,
- kontrola formalna i rachunkowa dowodów księgowych i rozliczeń kosztów,
- prowadzenie kontroli operacji gospodarczych stanowiących przedmiot księgowań,
- należyte zabezpieczenie i przechowywanie dokumentów księgowych oraz sprawozdań finansowych,
- zorganizowanie i doskonalenie wewnętrznej informacji ekonomicznej oraz problemowych, okresowych i rocznych analiz
z działalności zakładu, - czuwanie nad terminowym i prawidłowym opracowywaniem okresowych i rocznych sprawozdań, rozliczeń itp.
- współpraca z bankami, organami skarbowymi, Urzędem Miasta itp.
- nadzór nad prawidłowym opracowaniem zbiorczego planu rzeczowo-finansowego oraz wycinkowych planów dla Oddziałów terenowych,
- nadzorowanie całokształtu spraw związanych ze środkami trwałymi,
- nadzorowanie windykacji wszelkich należności zakładu i terminowego regulowania zobowiązań,
- prowadzenie wstępnej, bieżącej i następnej kontroli funkcjonalnej w podległych bezpośrednio działach oraz komórkach finansowych Oddziałów,
- sprawowanie kontroli nad prawidłowym procesem gospodarowania środkami publicznymi i przestrzeganiem zasad dyscypliny finansów publicznych,
- monitorowanie systemu kontroli zarządczej na podstawie dokumentów i informacji otrzymywanych z komórek organizacyjnych zakładu,
- ponoszenie odpowiedzialności dyscyplinarnej, karnej i cywilnej za zaniedbania w pracy.
§ 5
KIEROWNICY KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH
- Kierownicy komórek organizacyjnych Zakładu są bezpośrednimi przełożonymi wszystkich pracowników zatrudnionych
w podległej sobie komórce. - Do zadań kierownika należy:
- realizacja zadań komórki wynikających z Regulaminu Organizacyjnego,
- organizacja stanowisk pracy i podział zadań dla podległych pracowników, sprawowanie kontroli wewnętrznej,
- sprawowanie bieżącego nadzoru nad terminowym załatwianiem spraw,
- zabezpieczenie prawidłowego wystawiania dokumentów, sporządzania sprawozdawczości a także ich przechowywania
i archiwizowania, - opracowywanie projektów zarządzeń wewnętrznych, instrukcji itp.,
- zabezpieczenie powierzonego mienia, systemów informatycznych, dostępu do danych osobowych,
- wdrażanie i przestrzeganie przepisów prawa, instrukcji i zarządzeń wewnętrznych oraz prowadzenie zbioru tych przepisów,
- doskonalenie metod jakości pracy poprzez dokształcanie, literaturę fachową itp.
- ponoszenie odpowiedzialności dyscyplinarnej, karnej oraz cywilnej za zaniedbania w pracy komórki.
§ 6
KIEROWNICY ADM – ODDZIAŁÓW
- Kierownicy Oddziałów terenowych tzn. Administracji Domów Mieszkalnych podlegają bezpośrednio Zastępcy Dyrektora d/s techniczno-eksploatacyjnych oraz pośrednio Głównemu Księgowemu w zakresie prowadzonych spraw finansowych.
- Kierownicy są bezpośrednimi przełożonymi pracowników zatrudnionych w Oddziałach. Realizują swoje obowiązki w oparciu
o obowiązujące przepisy prawa oraz wewnętrzne regulaminy, zarządzenia, instrukcje, wytyczne, itp. - Do zakresu obowiązków Kierownika ADM – Oddziału należy:
- zapewnienie prawidłowego i terminowego wykonywania zadań Oddziału wynikających z niniejszego regulaminu,
- organizowanie stanowisk pracy, usprawnianie metod i form pracy podległych pracowników,
- ustalanie zakresów czynności i odpowiedzialności oraz udzielanie wytycznych i wskazówek podległym pracownikom,
- dbałość o przestrzeganie regulaminu pracy i innych przepisów prawa obowiązujących na stanowisku pracy,
- zabezpieczenie realizacji zadań planowych, racjonalne wykorzystanie posiadanych w dyspozycji sił i środków,
- sprawowanie bieżącego nadzoru nad czynnościami i terminowym załatwianiem spraw,
- organizowanie i sprawowanie kontroli wewnętrznej,
- prowadzenie rejestru skarg i wniosków mieszkańców oraz terminowe i obiektywne ich załatwianie,
- prowadzenie i aktualizacja zbioru obowiązujących przepisów prawnych oraz ich upowszechnianie wśród pracowników,
- dbałość o powierzone mienie, bezpieczeństwo systemów informatycznych i danych osobowych,
- doskonalenie metod jakości pracy poprzez dokształcanie, literaturę fachową itp.
- odpowiedzialność za prawidłowe funkcjonowanie Oddziału.
- Kierownik ponosi odpowiedzialność dyscyplinarną i materialną za zaniedbania wynikające z braku nadzoru i kontroli nad pracą podległych pracowników. Kierownik odpowiada karnie, cywilnie bądź łącznie w przypadku popełnienia przez siebie czynu przestępczego lub popełnienia takiego czynu przez podległych pracowników, jeżeli przez swoje zaniedbanie w zakresie kontroli umożliwił ich popełnienie.
III. ZAKRES DZIAŁANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH
§ 7
A. PION DYREKTORA
1. Biuro Obsługi Prawnej
- udziela porad prawnych i wyjaśnień pracownikom zakładu w zakresie stosowania prawa, prowadzi szkolenia wewnętrzne,
- wydaje opinie prawne w sprawach o istotnym znaczeniu gospodarczym lub społecznym m.in. wydania aktu prawnego
o charakterze ogólnym, spraw indywidualnych skomplikowanych pod względem prawnym, zawarcia umowy długoterminowej lub nietypowej albo dotyczącej przedmiotu o znacznej wartości, rozwiązania stosunku pracy bez wypowiedzenia, odmowy uznania zgłoszonych roszczeń, spraw związanych z postępowaniem przed organami orzekającymi, zawarcia i rozwiązania umowy z kontrahentami zagranicznymi, zawarcia ugody w sprawach majątkowych, umorzenia wierzytelności, zawiadomienia organu powołanego do ścigania przestępstw o stwierdzeniu przestępstwa ściganego z urzędu, - prowadzi zbiór przepisów prawnych i ich aktualizację, informuje o zmianach w obowiązującym stanie prawnym z zakresu działalności zakładu oraz uchybieniach w zakresie przestrzegania prawa i skutkach tych uchybień,
- prowadzi centralny rejestr umów, dokonuje akceptacji projektów specyfikacji przetargowych oraz zawieranych umów,
- uczestniczy w prowadzonych przez zakład rokowaniach, których celem jest nawiązanie, zmiana lub rozwiązanie stosunku prawnego w tym zwłaszcza umów długoterminowych, nietypowych albo dotyczących przedmiotu o znacznej wartości,
- prowadzi rejestry spraw sądowych i egzekucyjnych oraz nadzór prawny nad egzekucją należności,
- występuje w charakterze pełnomocnika zakładu w postępowaniu sądowym, arbitrażowym, administracyjnym oraz przed innymi organami orzekającymi – w zakresie posiadanych pełnomocnictw od Prezydenta Miasta.
2. Biuro Lokalowe i Zamiany Mieszkań
- prowadzi obsługę klienta w zakresie wynajmu lokali mieszkalnych w ramach programu „Remont (za) mieszkanie”, „100 mieszkań dla przedsiębiorcy” oraz lokali użytkowych; udziela informacji o dostępnych ofertach, danych dotyczących lokali
i warunkach najmu, - organizuje i koordynuje okazanie lokali przeznaczonych do wynajmu,
- przyjmuje wnioski i dokumenty, przekazuje do właściwego Wydziału Lokalowego Urzędu Miasta Gorzowa Wielkopolskiego celem weryfikacji i wystawienia stosownego skierowania do zawarcia umowy na udostępnienie lokalu mieszkalnego do remontu oraz umowy najmu z przedsiębiorcą,
- przygotowuje umowę na udostępnienie lokalu mieszkalnego do remontu w ramach programu „Remont (za) mieszkanie”,
- przygotowuje umowę najmu lokalu w ramach programu „100 mieszkań dla przedsiębiorcy”,
- zamieszcza na stronie internetowej ZGM gotowe oferty lokali mieszkalnych przeznaczonych do remontu, lokali mieszkalnych dla przedsiębiorców wraz z dokumentacją tj. opisem stanu technicznego, zakresem prac remontowych i zdjęciami lokali,
- przyjmuje i kompletuje wnioski dot. zamiany lokali mieszkalnych,
- sprawdza dokumenty związane z tytułem prawnym lokalu mieszkalnego (np. akt notarialny, decyzja, umowa najmu itp.),
- weryfikuje zebrane dokumenty oraz stan techniczno-eksploatacyjny lokali będących przedmiotem zamiany,
- kojarzy zainteresowanych zamianą lokalu mieszkalnego w oparciu o zgłoszone oferty oraz obowiązujące warunki i zasady zamiany,
- przygotowuje zakres prac remontowanego lokalu mieszkalnego, projekt umowy na wykonanie remontu lokalu, monitoruje realizację prac remontowych i bierze udział w odbiorach technicznych lokali po remoncie,
- prowadzi elektroniczną „bazę danych” lokali zgłoszonych do zamiany na stronie internetowej ZGM,
- odpowiada i prowadzi stronę ZGM w serwisie Facebook, umieszcza aktualne posty dotyczące oferowanych lokali mieszkalnych i użytkowych w ramach wszystkich realizowanych programów,
- przygotowuje projekty aktów prawnych wymaganych przy pracy BLiZM,
- na bieżąco analizuje zmiany w przepisach prawa związane w zakresem prowadzonych spraw i obowiązków, przeprowadza szkolenia wewnętrzne pracowników ze zmian,
- współpracuje z innymi komórkami organizacyjnymi Zakładu, Urzędem Miasta oraz innymi podmiotami zewnętrznymi
w zakresie prowadzonych spraw, - sporządza analizy i sprawozdania z zakresu działania biura.
3. Dział Spraw Pracowniczych
- współpracuje z komórkami organizacyjnymi w zakresie utrzymania optymalnego zatrudnienia,
- prowadzi obsługę kadrową oraz dokumentację osobową pracowników Zakładu związaną z całym procesem kadrowym,
- przygotowuje dokumenty dot. naboru pracowników, zawierania i rozwiązywania umów o pracę, udzielania kar i wyróżnień, przyznawania gratyfikacji i odpraw, sporządzania wniosków emerytalnych i rentowych do ZUS,
- przygotowuje projekty regulaminów: pracy, wynagrodzeń oraz funduszu świadczeń socjalnych,
- prowadzi ewidencję delegacji służbowych,
- prowadzi kontrolę przestrzegania dyscypliny pracy, etyki zawodowej, itp.,
- ustala projekt planu zatrudnienia i funduszu płac oraz monitoruje ich realizację,
- nalicza wynagrodzenia za pracę, zasiłki i świadczenia z tytułu ubezpieczenia społecznego, gratyfikacji i odpraw,
- prowadzi ewidencję wynagrodzeń pracowników, rozliczenia podatku od wynagrodzeń, składek i zasiłków ZUS, ubezpieczeń grupowych itp.,
- dokonuje potrąceń pieniężnych z wynagrodzeń wynikających z tytułów prawnych, orzeczeń i rozliczeń pracowniczych,
- prowadzi sprawy związane z podnoszeniem przez pracowników kwalifikacji zawodowych, szkoleniami wewnętrznymi i zleconymi,
- współpracuje z Urzędem Pracy, szkołami i uczelniami w zakresie pozyskiwania nowych pracowników oraz kandydatów do odbywania praktyk zawodowych, staży absolwenckich itp.
- prowadzi sprawy socjalne oraz gospodaruje zgodnie z przepisami środkami zgromadzonymi na koncie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, w porozumieniu ze Związkami Zawodowymi,
- współpracuje z Medycyną Pracy oraz stanowiskiem BHP w zakresie profilaktycznej ochrony zdrowia i właściwych warunków pracy,
- prowadzi sprawozdawczość z zakresu spraw osobowych, zatrudnienia i wynagradzania,
- prowadzi ewidencję i zbiór zarządzeń wewnętrznych, pełnomocnictw i upoważnień, instrukcji, regulaminów itp. wydanych przez Dyrektora,
- współpracuje z komórkami organizacyjnymi zakładu przy opracowywaniu projektów wewnętrznych zarządzeń, instrukcji itp.,
4. Dział Administracyjno – Gospodarczy
- prowadzi czynności związane z funkcjonowaniem siedziby ZGM: zapewnieniem utrzymania porządku i czystości pomieszczeń, zabezpieczenie przed kradzieżą i włamaniem oraz ochroną p. pożarową,
- prowadzi ewidencję środków trwałych i przedmiotów o niższej wartości,
- zabezpiecza wyposażenie pomieszczeń biurowych w meble, telefony, urządzenia, maszyny biurowe itp. oraz ich konserwację,
- organizuje i prowadzi sekretariat Dyrektora, jego zastępcy oraz gł. księgowego, koordynuje przyjęcia interesantów, porządkuje i archiwizuje dokumentację,
- prowadzi obsługę kancelaryjną: przyjmowanie, rejestracja, rozdział, ekspedycja korespondencji, nadzór nad właściwym obiegiem i wysyłką pism i dokumentów,
- prowadzi książkę kontroli zakładu przez inne instytucje,
- prowadzi magazyn druków i materiałów piśmiennych,
- zabezpiecza prenumeratę prasy, czasopism zawodowych i aktów prawnych, prowadzi ewidencję książek, literatury fachowej,
- prowadzi centralny rejestr skarg i wniosków oraz nadzór nad terminowym ich załatwianiem,
- prowadzi archiwum zakładowe.
5. Sekcja Informatyki
- prowadzi sprawy z zakresu informatyki,
- utrzymuje w sprawności technicznej sprzęt informatyczny i oprogramowanie, prowadzi nadzór nad jego prawidłową eksploatacją,
- zapewnia bezpieczeństwo i ciągłość działania systemów sieciowych,
- przygotowuje, wdraża, aktualizuje i nadzoruje procesy bezpieczeństwa systemów informatycznych,
- prowadzi projekty informatyczne mające na celu usprawnianie pracy na poszczególnych stanowiskach pracy,
- zapewnia wsparcie informatyczne pracownikom na stanowiskach pracy,
- organizuje i prowadzi szkolenia wewnętrzne z zakresu stosowania rozwiązań informatycznych,
- zabezpiecza przestrzeganie prawa autorskiego i praw pokrewnych w stosunku do oprogramowania używanego w zakładzie,
- współpracuje z wykonawcami realizującymi usługi informatyczne w ramach zawartych umów, nadzoruje ich wykonanie oraz przetwarza wynikające z nich dokumenty,
- przygotowuje projekty, opinie, zestawienia w zakresie dokumentacji informatycznej,
- uczestniczy w procedurach zamówień publicznych związanych merytorycznie z zadaniami własnymi,
- uczestniczy w inwentaryzacji sprzętu komputerowego i oprogramowania zainstalowanego na poszczególnych stanowiskach pracy, nadzoruje proces wycofywania sprzętu i oprogramowania z ekspozycji,
- współpracuje bezpośrednio z dyrekcją i kierownictwem zakładu w celu realizacji powyższych zadań.
6. Stanowisko ds. BHP i p.poż.
- sprawuje kontrolę stanu warunków bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony p .pożarowej oraz czuwa nad przestrzeganiem zasad i przepisów bhp m.in. pomiarów występowania czynników szkodliwych, zasad używania odzieży ochronnej,
- współpracuje z lekarzem medycyny pracy w zakresie profilaktyki badań,
- opracowuje plany poprawy warunków pracy i kontroluje ich realizację pod kątem prawidłowości wykorzystania nakładów finansowych,
- prowadzi szkolenia wstępne w zakresie bhp dla pracowników nowo zatrudnionych,
- organizuje szkolenia okresowe pracowników, inicjuje i rozwija różne formy popularyzacji zagadnień ochrony pracy,
- opracowuje instrukcje szczegółowe bhp dla stanowisk pracy,
- opracowuje i prowadzi ocenę ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy,
- uczestniczy w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, sporządza protokoły i sprawozdania z wypadków
w pracy, na terenie administrowanych nieruchomości itp. oraz chorób zawodowych, - dokonuje analiz bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony p. pożarowej, przyczyn wypadków przy pracy, zagrożenia życia
i zdrowia pracowników, - opracowuje i aktualizuje normy przydziału i zużycia odzieży roboczej i ochronnej,
- uczestniczy w opracowywaniu wniosków dot. wymogów bhp w planach inwestycyjnych i modernizacyjnych, uczestniczy
w odbiorach technicznych urządzeń, maszyn i obiektów mających wpływ na warunki bhp, - sporządza wnioski o ukaranie pracowników uporczywie wykraczających przeciw przepisom bhp i p. poż.
§ 8
B. PION ZASTĘPCY DYREKTORA DS. TECHNICZNO-EKSPLOATACYJNYCH
1. Dział Techniczno – Eksploatacyjny
- sprawuje funkcję kontrolną, koordynacyjną, szkoleniowo – instruktażową w zakresie prowadzonej przez Oddziały ADM działalności eksploatacyjnej i działalności remontowej, ochrony budynków, lokali i innych obiektów,
- współpracuje z działem księgowości przy ustalaniu zbiorczego planu rzeczowo-finansowego oraz na poszczególne Oddziały,
- prowadzi nadzór nad prawidłowym opracowaniem planu remontów i jego realizacją (klasyfikacja, stopień pilności, prawidłowość umów itp.) oraz w zależności od potrzeb dokonuje korekty tego planu,
- prowadzi nadzór nad pełnym i prawidłowym wykorzystaniem środków przeznaczonych na remonty,
- przygotowuje wzory umów i aneksów,
- prowadzi rejestr klasyfikacji nieruchomości w zależności od ich stanu technicznego, uczestniczy w wizjach lokalnych,
- koordynuje proces odtwarzania dokumentacji technicznej w budynkach gminnych oraz wspólnotowych,
- opracowuje kosztorysy inwestorskie, nadzoruje i rozlicza prowadzone remonty, inwestycje, rozbiórki, uczestniczy
w przeglądach gwarancyjnych, - określa zakres remontu, robót lokali z „ruchu ludności”,
- prowadzi i monitoruje sprawy związane z doraźnymi zadaniami, projektami których realizację przekazał Urząd Miasta,
- realizuje i sprawuje nadzór nad zadaniami w ramach Budżetu Obywatelskiego w zasobach administrowanych przez ZGM,
- prowadzi ewidencję i sprawozdawczość w zakresie wprowadzania zanieczyszczeń do atmosfery w ramach ochrony środowiska,
- sprawuje nadzór w zakresie wynikającym z przepisów prawa budowlanego, ochrony p. pożarowej, ochrony środowiska
a dotyczących bezpieczeństwa konstrukcji, bezpieczeństwa pożarowego, bezpieczeństwa użytkowania, odpowiednich warunków sanitarnych i zdrowotnych oraz ochrony środowiska, - opracowuje oceny, opinie i ekspertyzy techniczne obiektów administrowanych przez ZGM,
- prowadzi nadzór w zakresie prawidłowej gospodarki lokalami użytkowymi, garażami, pomieszczeniami gospodarczymi
i terenami, - weryfikuje wnioski najemców lokali użytkowych dot. okresowego obniżenia czynszu i przedstawia do akceptacji Dyrektora,
- opracowuje wnioski najemców dot. rozłożenia na raty, umorzenia zaległości czynszowych, a następnie przedkłada do decyzji Dyrektora lub Prezydenta Miasta
- weryfikuje wnioski najemców lokali mieszkalnych dotyczących obniżenia stawki czynszu i kieruje do akceptacji Dyrektora,
- prowadzi sprawy związane z „Programem restrukturyzacji zadłużenia”,
- we współpracy z Urzędem Miasta prowadzi politykę eksmisyjną,
- koordynuje prace związane z organizacją systemu obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego w zakresie dotyczącym ZGM,
- opracowuje oraz uaktualnia dokumentację i procedury obronności pozamilitarnej w zakresie dotyczącym ZGM,
- organizuje i nadzoruje szkolenia oraz ćwiczenia w zakresie obronności i obrony dla pracowników ZGM,
- opracowuje zestawienia zbiorcze oraz sprawozdania dla Wydz. Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta,
- opracowuje dokumenty związane z procedurą zamówień publicznych w zakresie inwestycji, remontów i usług,
- dokonuje odbioru wykonanych prac remontowych i usług w ramach zawartych umów pod względem jakości i ilości, sprawdza kosztorysy powykonawcze oraz faktury pod względem merytorycznym, rachunkowym i rzeczowym, nalicza kary umowne,
- załatwia skargi i zażalenia mieszkańców w trybie odwoławczym od postanowień Administracji Domów Mieszkalnych,
- prowadzi nadzór nad przestrzeganiem w załatwianych sprawach obowiązujących przepisów, ustaleń, terminów, itp.,
- współpracuje z organami samorządowymi, nadzorem budowlanym, Policją, Strażą Pożarną, Sanepidem, itp.,
- sporządza zbiorcze zestawienia, sprawozdania i analizy z działalności zakładu w zakresie stanu technicznego budynków, remontów i eksploatacji.
2. Sekcja Zamówień Publicznych
- koordynuje w skali całego zakładu przeprowadzanie procedur związanych z udzielaniem zamówień zgodnie z prawem zamówień publicznych oraz procedurami wewnętrznymi,
- opracowuje i prowadzi dokumentację związaną z procedurami udzielania zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi,
- sprawdza i parafuje umowy zawarte w wyniku prowadzonych postępowań w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych
w zakresie ich zgodności z treścią wybranej oferty oraz z treścią wzoru umowy załączonej do dokumentów zamówienia, - prowadzi centralny rejestr postępowań przetargowych prowadzonych w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych,
- prowadzi rejestr zamówień udzielonych bez stosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych w ZGM oraz rejestr zamówień prowadzonych w imieniu Wspólnot Mieszkaniowych,
- zamieszcza na stronie BIP ,platformie zakupowej wymagane ustawą Prawo zamówień publicznych informacje dotyczące prowadzonych postępowań,
- współpracuje z Urzędem Zamówień Publicznych w ramach obowiązków wynikających z ustawy Prawo zamówień publicznych.
3. Administracja Domów Mieszkalnych – Oddział ZGM
- Administracja Domów Mieszkalnych posiada dokładną znajomość administrowanego zasobu, budowli oraz właściwego użytkowania budynków i lokali. Całokształt spraw prowadzonych przez ADM ma na celu właściwą obsługę mieszkańców, utrzymanie budynków i ich urządzeń w należytym stanie technicznym oraz zapewnienie prawidłowego stanu sanitarno-porządkowego nieruchomości a mianowicie:
- w zakresie technicznej ochrony substancji mieszkaniowej, utrzymania budynków i ich urządzeń w należytym stanie technicznym:
- prowadzi i przechowuje dokumentację techniczną administrowanych budynków (książki obiektów budowlanych KOB, karty inwentaryzacyjne, dokumentację techniczną, protokoły odbioru, przeglądów itp.),
- prowadzi kontrole okresowe stanu technicznego budynków,
- prowadzi przeglądy stanu sprawności technicznej całego obiektu,
- dokonuje kontroli doraźnych w wyniku zawiadomień pisemnych, ustnych, telefonicznych o wystąpieniu uszkodzenia, awarii,
- ustala potrzeby remontowe, ich klasyfikację i kolejność na podstawie kontroli i przeglądów okresowych oraz decyzji organu państwowego nadzoru budowlanego; zapewnia opracowanie niezbędnej dokumentacji technicznej i ekspertyz,
- realizuje i sprawuje nadzór nad zadaniami w ramach budżetu obywatelskiego w zasobach administrowanych,
- prowadzi sprawy związane z doraźnymi zadaniami i projektami, których realizację przekazał Urząd Miasta,
- opracowuje dokumenty związane z procedurą zamówień publicznych w zakresie remontów, usług,
- zapewnia nadzór techniczny i inwestorski nad remontami,
- dokonuje odbioru wykonanych prac remontowych i usług w ramach zawartych umów pod względem jakości i ilości, sprawdza kosztorysy powykonawcze oraz faktury pod względem merytorycznym, rachunkowym i rzeczowym, nalicza kary umowne,
- opiniuje pod względem technicznym i prowadzi całokształt spraw związanych ze zmianą funkcji pomieszczeń, lokali
i budynków, - zabezpiecza instalacje i urządzenia przed skutkami oddziaływania warunków atmosferycznych,
- usuwa zagrożenia bezpieczeństwa życia i zdrowia mieszkańców oraz innych osób na skutek uszkodzeń elementów budynków lub wadliwego działania instalacji i urządzeń,
- zabezpiecza przed zniszczeniem lokale i budynki niezagospodarowane,
- zawiadamia niezwłocznie kierownictwo zakładu i właściwe służby nadzoru budowlanego w przypadku stwierdzenia, że stan budynku zagraża bezpieczeństwu mieszkańców; po otrzymaniu orzeczenia od właściwych służb nadzoru budowlanych natychmiast przystępuje do jego realizacji,
- w zakresie działalności eksploatacyjnej i użytkowania budynków:
- przyjmuje w administrację i zarządzanie nieruchomości (budynki, urządzenia itp.), zawiera umowy najmu lokali w oparciu
o decyzje administracyjne, sporządza protokoły zdawczo-odbiorcze, - prowadzi pełną ewidencję administrowanych zasobów (budynki, lokale mieszkalne, lokale użytkowe itp.) oraz czuwa nad pełnym i prawidłowym ich wykorzystaniem,
- prowadzi pełną ewidencję przekazanych terenów, ogrodów przydomowych, umów dzierżawy; dokonuje bieżącej konserwacji
i czuwa nad prawidłową ich eksploatacją, - prowadzi pełną ewidencję powierzchni sprzątanej; zabezpiecza utrzymanie właściwego stanu sanitarno-porządkowego,
- ustala wymiar czynszu oraz opłat za świadczenia wynikające z umowy najmu i innych umów (dzierżawa terenu, itp.),
- opiniuje wnioski mieszkańców o przyznanie pieniężnych dodatków mieszkaniowych,
- prowadzi ewidencję mieszkańców i aktualizację w tym zakresie dla potrzeb ADM,
- współpracuje z organami samorządowymi w zakresie gospodarki lokalami,
- zawiera umowy na usługi i media (woda, ciepło, śmieci itp.), kontroluje ich realizację i rozliczenie w oparciu o prowadzoną dokumentację,
- załatwia wnioski, skargi i zażalenia mieszkańców dot. zagadnień eksploatacji i użytkowania nieruchomości,
- czuwa nad bezpieczeństwem p. poż. i ubezpieczeniem budynków; sprawuje nadzór nad przestrzeganiem przez mieszkańców regulaminu porządku domowego,
- współpracuje z Działem Techniczno – Eksploatacyjnym w zakresie procedur obronności pozamilitarnej dotyczących administrowanego zasobu,
- w zakresie Wspólnot Mieszkaniowych:
- wykonuje zadania zlecone przez wspólnoty mieszkaniowe w zakresie swojej działalności,
- przyjmuje w zarządzanie nieruchomości,
- zarządza sprawami Wspólnoty Mieszkaniowej i reprezentuje ją na zewnątrz oraz w stosunkach między wspólnotą
a poszczególnymi właścicielami, - reprezentuje właściciela mieszkań komunalnych (gminę) na zebraniach wspólnot mieszkaniowych na podstawie udzielonego pełnomocnictwa,
- prowadzi dla każdej Wspólnoty Mieszkaniowej odrębną księgowość finansową oraz rachunek bankowy,
- zwołuje zebrania ogółu właścicieli, co najmniej raz w roku nie później niż w pierwszym kwartale, na którym składa roczne sprawozdanie ze swej działalności, rozliczenie z pobranej zaliczki na fundusz remontowy, przedkłada projekt rocznego planu gospodarczego wraz z projektem uchwały, przedkłada kalkulację wysokości zaliczki na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną,
- na podstawie złożonego sprawozdania i oceny pracy zarządu podejmowane są uchwały w przedmiocie udzielenia absolutorium.
- w zakresie działalności finansowo-księgowej:
- przestrzega dyscypliny finansowej w ramach przyznanych limitów na realizację planu remontów, konserwację i działalność eksploatacyjną,
- prowadzi odrębne rachunki bankowe dla wspólnot mieszkaniowych oraz gminy,
- opracowuje plan rzeczowo-finansowy i przekazuje go do zatwierdzenia dyrektorowi zakładu,
- prowadzi analizy okresowe w zakresie realizacji planu, sprzedaży, kosztów, strat, zysków itp.,
- prowadzi ewidencję środków trwałych i innych,
- prowadzi ewidencję i bieżącą windykację należności czynszowych oraz rozliczenia finansowe wynikające z zawartych umów
i obowiązujących przepisów, - prowadzi obowiązującą sprawozdawczość finansowo-księgową,
- gromadzi, przechowuje oraz archiwizuje dokumenty źródłowe zgodnie z przepisami szczegółowymi.
§ 9
C. PION GŁÓWNEGO KSIĘGOWEGO
1. Dział Finansowo-Księgowy
- prowadzi rachunkowość całego zakładu zgodnie z zakładowym planem kont, zasadami rachunkowości oraz finansów publicznych, przy użyciu elektronicznego systemu przetwarzania danych,
- prowadzi rachunkowość zakładu w układzie umożliwiającym ustalanie wyników działalności poszczególnych Oddziałów,
- prowadzi ewidencję księgową środków trwałych, rozlicza inwentaryzacje,
- gospodaruje środkami finansowymi zakładu w zakresie wypracowanych środków, otrzymanych dotacji oraz dokonuje rozliczeń z budżetem miasta,
- ustala dla Oddziałów wskaźniki do planu rzeczowo-finansowego, opracowuje zbiorczy plan dla całego zakładu,
- nadzoruje działalność służb finansowych w Oddziałach,
- prowadzi rozliczenia finansowe wynikające z zawartych umów i przepisów prawa, przestrzega terminowego regulowania zobowiązań,
- ustala zasady i kontrolę obiegu dokumentów finansowych,
- prowadzi kontrolę formalno-prawną i rachunkową zgodności dokumentów księgowych,
- sporządza sprawozdania, analizy okresowe z realizacji zadań wynikających z planu rzeczowo-finansowego oraz analizy problemowe,
- zabezpiecza prawidłowe funkcjonowanie rachunków bankowych,
- prowadzi rachunkowość ZFŚS oraz obsługę Pracowniczej Kasy Zapomogowo-Pożyczkowej,
- współpracuje z Wydziałami Urzędu Miasta, bankami, organami skarbowymi itp. zakresie prowadzonych spraw,
- zabezpiecza bezpieczeństwo danych na nośnikach magnetycznych oraz archiwizuje dowody księgowe i inną dokumentację przewidzianą przepisami o rachunkowości.
IV. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 10
W Zakładzie Gospodarki Mieszkaniowej działa związek zawodowy, który jest przedstawicielem pracowników wobec kierownictwa zakładu. Związek Zawodowy współdziała w sprawach zatrudnienia, warunków pracy i płacy, socjalno-bytowych, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz kształtowania prawidłowych stosunków międzyludzkich w Zakładzie.
§ 11
1. Skargi i wnioski interesantów mogą być wnoszone w każdej formie (pisemnie, ustnie, telefonicznie, pocztą elektroniczną), podlegają rejestracji oraz załatwieniu w terminie miesiąca od daty wpływu do Zakładu.
2. Dyrektor lub jego zastępca przyjmują osobiście w sprawie skarg i wniosków:
- w każdy wtorek w godzinach od 14 do 16,
- w każdą środę w godzinach od 11 do 14.
§ 12
1. Regulamin organizacyjny Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej opracowuje Dyrektor i przedstawia Prezydentowi Miasta Gorzowa Wlkp.
2. Wprowadzanie zmian w Regulaminie następuje w trybie przewidzianym w ust. 1.
§ 13
Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 października 2025r.



